Translate

29 Ağustos 2014

Çocuğa Kitap Sevgisi Kazandırmak





Geçenlerde bir arkadaşım face de şöyle bir paylaşımda bulunmuş. 

'''D&R da kızımla gezerken bir çocuk vardı annesinden kitap almasını isteyen. Annesi de ''Ne yapacaksın kitabı, oyuncak alalım.''dedi. Şok oldum.'''

Bir başka arkadaşım da altına aynı duruma şahit oldugunu yazmış. 

Çok üzücü.. Bu cümle okul dönemine gelindiğinde ''Hocam, ne yapsak kitap okutamıyoruz. Biz de şaşırdık. '' şekline dönüşüyor. Evet ne yapsalar o çocuklar kitap okumak istemiyor. Sınıfta bile zorla, sıkıla sıkıla :(

Ne olacak? 6-7 yaşına kadar kitap eline almamış hatta almak istediğinde ''Ne yapacaksın, bırak şunu.'' diye tepki gösterilmiş. Ki bu tepki o çocukta ''Demek ki kitap gereksiz, işe yaramaz, oyuncaktan bile değersiz... '' diye algılanmış, kabullenilmiş. Zaten anne babanın da elinde kitabı hiç görememiş. Para görmüş, kumanda görmüş, telefon, fare, eşya, yemek, her şeyi görmüş. Kitap görmemiş!

Sonra ''Bu çocuk adam olmayacak, okumayacak. '' :( 

Kitap sevgisi tesadüf değil. Sonradan bir günde kazanılacak bir alışkanlık hiç değil. Okula gitmeyen çocuğa da kitap neymiş!! Bu da değil, bebeklerinize kitap alacaksınız, bebeklerinize. Tamam bizim zamanımızda yoktu böyle şeyler. Bilmiyorduk, görmüyorduk. ''Ne gerek var şimdi, zamanı gelince alınır'' mı? Hayır. Oyuncak ayıya, bebeğe, tabancaya, tencereye gerek var da kitaba mı gerek yok! Hepimizin istediği çocuklarımız okusun, düzgün bir meslekleri olsun değil mi bu zamanda. Tüm velilerim olmasa da çoğunun ağzından çıkan ''Tek okusun Hocam, ne gerekiyorsa yaparız. '' Eee, hani ne gerekiyorsa yapacaksın bak, bunu sen de diyeceksin zamanı gelince. Ben de diyorum ki ''Bebeğinin en sevdiği oyuncağı, kitapları olacak.'' Alacaksın.

Ela 3 aylıktı ona ilk kumaş kitabını aldığımda. Avuç içim kadar minik bu kitap tam onun ellerine göreydi. Yumuşak kumaş, atsan, çeksen kopmaz,yırtılmaz. İçi hışır hışır, bebeklerin dikkatini çekecek ses. Her sayfada tek bir nesne, bebeğin algılamasına göre. 

Her gün ama her gün okurduk o kitabı. Kocaman açardı gözlerini, sayfalardan hiç ayırmadan beni dinlerdi. Tek bir harfin yazmadığı bu kitapta, her sayfada her gün başka bir hikaye uyduran ben :) 1 ay sonra 2. kitabı aldım bu sefer sesli. İlk kitapta orman hayvanları, 2. kitapta çiftlik hayvanları vardı. Sonra 3. ,4. ,14. ... 34. kitaplar, kitaplar.. 

Yukarıdaki resimde Ela D&R da kitap okuyor. Onca oyuncağın, stickerın, hamurun, hatta pony lerin olduğu mağazada Ela nın ilk gittiği yer çocuk kitaplarının olduğu yer. Her gittiğimizde yarım saate yakın kitap baktığımız yer. Hatta en son gittiğimizde mağazadan çıkarken, daha önce yanından defalarca geçtiği küçük dinazorları yeni farketti. ''Aa anne burda ne varmış.'' Tamam desem her seferinde bir kucak kitapla çıkacağız. Her seferinde bir tane :) Sonra o kitap okunuyor eve gider gitmez sonra tekrar tekrar.. (Artık hikaye kitaplarına geçtik.) 

Son D&R ziyaretlerimde farkettim ki Ela ile artık daha farklı kitaplara geçmemiz lazım. (34 aylık) Daha öncede söylediğim gibi kitap alışverişlerimi genelde internetten yapıyorum. D&R da seçip, internet mağazalarından %25 e varan indirimle alıyorum. Sadece 50 liraya ulaşmak lazım kargonun bedava olması için. Onun içinse her beğendiğim kitabı sepete ekliyorum, 50 tl olduğunda alışverişimi yapıyorum.


Atatürk ün aldığı paranın büyük bir kısmını kitaba verdiğini, hatta savaşa giderken bile yanına kitap aldığını biliyor musunuz? Zeka genetik olabilir ama başarı işlenmiş zekadan doğar değil mi? 

9 yorum:

  1. merhaba, sanırım denizlide yaşıyorsunuz? http://beyazbegonvil.blogspot.com.tr/2014/08/beyazbegonvilde-cekilise-davetlisiniz.html
    blogunun sahibesi çekiliş düzenlemşti aynı zamanda denizlili bloggerlar ile bir araya gelip blogger etkinliği düzenlemek niyeti olduğunu bu sayfasında belirtmişti. bakarsanız sevinirim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler, şimdi bakıyorum. Ankara da yaşıyorum, tatillerde memleketim Denizli deyim. Buluşmayı kaçırmadığımı umuyorum.

      Sil
  2. Dediğiniz gibi çocuk ne verirsek onu alır. Önünde model olmazsak nasıl kazanacak bu alışkanlığı? Ben de çok erken başlattım. Hatta hamileyken bile okurdum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizi tebrik ediyorum. Ben hamileyken kendim okurdum, arada kızıma okurdum. O benim kitap okudugumu anlamıştır zaten :) Ama duymaya başladığı 4. aydan itibaren kitap okumak başlangıçtır aslında.

      Sil
  3. Maşallah. Sizi tebrik ederim. azdıklarınıza sonuna kadar katılıyorum. Ben de okumayı çok severim. Hem de ailemizde pek kitap okuyan olmamasına rağmen bu alışkanlığı edinmişim. Kızımın ilk kitabını 3-4 aylıkken almıştım bende. Sizin kitabın büyüğünü almıştım. ve ne kadar büyüdüğünü bizzat o kitapla gördüm. İlk dokunuyordu. Zaman geçtikçe ağzına sokmaya başladı. Sonra sayfaları çevirmeye çalıştı. Düğmesine basıp sarkısını çalmaya ve 15 aylık. Şuanda içindeki herşeyi biliyor. Onun yanısıra dokun hisset kitaplarımız var ve kitabın içinden bişi sorunca açıp gösteriyor. Yazdığınız söz çok etkiledi beni Başarı işlenmiş zekadan doğar gerçekten de.
    Size daha önce de yazmıştım ama sanırım yorumum ulaşmadı. Piyasa da o kadar güzel kitaplar var ki ve pahalılar da. Sizin bize önereceğiniz kitaplar varsa onlara yoğunlaşmak isterim. Hangi kitapları önerirsiniz bize?
    Size ve tatlı kızınıza kucak dolusu seviler
    Umarım tatlı fıstığın daha nice güzel günlerini, güzel başarılarını görürsünüz.

    Gözde

    YanıtlaSil
  4. Yazdıklarınız için çok teşekkür ederim :) Daha önceki yazınızı da hatırlayamadığım için üzgünüm. İnanın 1 senedir ''Ela nın kitapları'' taslak halinde duruyor, fotoğraf çekip yazamadım, hep ertelendi.

    Dikkatinizi son cümlemin çekmesi ayrıca hoşuma gitti. Gerçekten zeki bir çok çocuk var harcanıp giden :(

    Haftaya evime dönüyorum ve Ela nn kitaplarını tanıttığımda ihtiyacınız olanı hemen göreceksiniz. İlk kitabınızdan bahsetmişsiniz ama daha sonra hangi kitapları aldınız acaba merak ettim. 15 aylı olduğuna göre artık 1 yaş sonrasına bakmalısınız ve 1yaş sonrası ilk kitaplara göre daha kapsamlı. Bu arada çok güzel kitaplarımız var ama hiç bir kitaba 16 liradan fazla vermedim. Dediğim gibi hep %20-25-30 indirimle aldım.

    2 ay önce Tübitak yayınlarını keşfettim. Bebekler için var mı bilmiyorum ama bugün 3 yaş sonrası için 2 kitap aldım. Artık bizim için bol bol etkinlik ve soru var :)

    Haftaya görüşürüz, iyi dilekler için ayrıca teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ayrıntılı cevabınız için teşekkürler. Çok zarifsiniz. Dokun hisset kitapların serileri ve hangi yayın hatırlayamıyorum Ayıcık Goro diye bir kitabımız var. Onları çok sevdi. Ben de çok kitap alıp kitap yığını olsun istemediğim için. bir müddet bunlarla ve Adım adım setindeki kitaplara bakalım diye henüz kitap almadım. Adım adım için yazınızı okudum. Aslında bende sizin gibi düşünüyorum. Ama kızım çok sevdi. O yüzden üyeliğimi iptal ettirmedim. Parmak boyalara ve montessori tarzı oyunlar da oynuyoruz. 1 yaş sonrası kitaplara başlayacağız artık. Oyüzden yazınızı sabırsızlıkla bekliyorum.Kucak dolusu sevgilerimle Gözde

      Sil
    2. Kızınızın ki kitap sevgisi maşallah :) Benim Tübitak yayınlarından aldığım kitaplar 4 er lira mesela ve dolu dolu. Daha başka bir sürü kitap seçtim, hepsinin toplamı Adım adım ın 3 aylığı yapmıyor :( Neyse bakalım :)

      Sil
    3. http://nur-ela-m.blogspot.com.tr/2013/03/ela-min-ilk-kitaplari.html

      yazıyı taslağın üzerine yazınca o tarihte kaldı :)

      Sil