Translate

19 Ekim 2013

Zeytin Çizme Makinesi



Dün annemle zeytin topladık, ilk defa :) Mahallemizdeki caminin bahçesinde zeytin ağaçları varmış. İsteyen zeytinini toplayıp, kaç kiloysa parasını camiye veriyormuş. Süperr .. 

Ege de olduğumdan galiba evde kendi yaptığımız zeytin yoksa eğer, hiç bir hazır zeytini severek yiyemiyorum. Evet hangisinin tadına baksam almak için yüzüm buruşuk ''ııı ııı güzel değil'' diyorum. O yüzden eve ne kadar çok taze, yapılmamış zeytin girerse o kadar iyi. 

Evde bir fıstık var ki her gün ''neynii, neynii'' diye 10 kadar zeytin yiyor. Zeytin canavarım benim, zorla kahvaltı yaptırdığım günlerde (bazen yaptıramadığım) bile zeytin yiyordu. O yüzden kahvaltının yıldızını kahvaltıya koymuyordum yoksa sadece onunla karnını doyuruyordu. 

Bizim buralarda zeytin toplama zamanında pazarlarda çeşit çeşit zeytinler olur. Ankara da sanırım olmuyor. Ama ne yazık ki buradaki o zamanı kaçırdık. Allah tan bahçemizde küçük zeytin ağaçlarımız var. Ama onlardan topladığımızı bitirmek üzereyiz. O yüzden caminin zeytinleri çok iyi oldu. Dün bütün öğleden sonramız zeytin toplamakla geçti. Ne yazık ki fotoğraf makinesi almamışım yanıma :( 

Ne zormuş zeytin toplamak yaa.. Önceleri okşar gibi topluyordum, çok mutluydum. Ela nın zeytinleri görünce yüzünde oluşan gülümsemeyi hayal ediyordum. Tek tek toplayıp ellerim dolunca kovaya atıyordum. Sonra boynum, kollarım ağrıdı, sıkıldım ama daha çok vardı. Yüzümdeki gülümsemede, hayalimdeki Ela da gitti. Annemle başka başka konulara daldık. Merdivenin bir tarafında ben, bir tarafında annem tek tek toplamayı ve kovaya atmayı bıraktık. Yapraklara zarar vermemeye çalışarak biraz sıyırıp biraz kopararak öylece yere atıyorduk. Yerden toplaması daha kolaydı. 

Bir de ben zannediyordum ki yeşil erik ağacı ayrı, siyah zeytin ağacı ayrı. Belki öylesi de vardır ama bizim bahçedekiler Eylül de yeşil ve normal boydaydı. Şimdi kalanlar kocaman olmuş ve siyah. Yeşil olanları kırma zeytin yaptık, siyahları çizme yapacağız. Kırma zeytini annem 5 kg lık şişenin içine suya koydu. Sürekli suyunu değiştirerek asidinin gitmesini bekledi. Ve 2 haftada hazırdı. Yiyeceğimiz kadarını zeytinyağı ve limonla biraz daha bekletiyorduk. Sonuç harika. Bu kadar kolaymış. Bakalım siyahlar nasıl olacak. Dün topladıklarımız ağaçta biraz yeşil vardı, çoğu siyahtı. Bazıları da buruşuk siyahtı. Onlar da hazır buruşuklardan galiba :)

Çizmeye gelince, küçükken hatırlıyorum bıçakla tek tek çizerdik. Sonra bir komşuda yukarıdaki makineyi gördük. Ödünç istedik ve başında ''ben yapıcam, ben yapıcam'' yarışına girdik. O kadar basit ve keyifli ki bütün zeytini bitirivermek istiyorsunuz. Zeytin biraz sert olursa ikişer tane koyulabiliyor.Bizim zeytin biraz yumuşaktı. İçinde 3 tane bıçak var, 3 yerden çiziyor yani kesiyor. Bıçaklar birbirine değer konumda iken zeytin geçerken yanlara esneyip açılıyor. Zeytini ittirmek için parmak ucuna takılan aparatı da var. Off yoksa çok tehlikeli, bıçaklar çok keskin ve parmak girerse geriye çekilemez şekilde. O yüzden mutfağın en tepesinde duruyor hep. 

Bu  arada dün 23 kilo zeytin toplamışız, offf süper.  Bir de bugün köyden 5 kilo krma yeşil zeytin geldi. Babannem göndermiş, Ela seviyor bunu Ankara ya götürün diye. Halam Nazilli de oturuyor ve her sene böyle gönderirler, sağolsunlar.  

Ay çok uzun yazmışım ama zeytin bu. Prof. Dr. Canan Karatay Hanım zeytinin en faydalı meyve olduğunu ve günde en az 10 adet yememizi söylüyor. 




2 yorum:

  1. zeytin her şeye faydalı, eşim Erdekli, annesinin bir tane kırışığı yok, her şey zeytinyağı ile yapılıyor, ve avuç avuç zeytin yiyor

    YanıtlaSil
  2. aynen öyle, prof.dr . Canan Karatay ın kitabınd a okudum. Zeytin en faydalı meyve diyor ve doğal yollarla yapılmış zeytinyağını övdükçe övüyor. Biz de kullanıyoruz bakalım ne olacagız :)

    YanıtlaSil